In Bibliotheek op 26 oktober 2017 Presentatie verzorgd over:

Ontwikkeling Sassenheim In 20e eeuw, Van agrarisch dorp met Bloembollenteelt, Naar een geïndustrialiseerd dorp.

rhenania 19

 

Foto van Rhenenia 1939. | Foto: archief/ Rhenania- A Hak

Lezing over Sassenheim in de twintigste eeuw


Op donderdag 26 oktober heeft Aad van der Wiel in de bibliotheek in Sassenheim vertelt en laten zien wat er is veranderd tussen de jaren 1900 en 2000. Dit onderwerp paste goed bij de maand van de geschiedenis en is daarom gekozen voor deze presentatie.

Sassenheim ontwikkeling van veeteelt en bloembollenteelt naar een geïndustrialiseerd dorp.

De dorpen in de Bollenstreek zijn ontstaan op diverse schelpenritsen waarover ook de oudste natuurlijke verbindingsweg van Haarlem naar Den Haag via Leiden was. Denk aan de postkoetsen, later de in de zeventiende eeuw kwam daar de trekschuiten in de Leidschevaart bij. En in de negentiende eeuw de stoomtrein.

Van veeteelt naar naar bloembollenteelt

Omstreeks 1900 bestond Sassenheim nog maar uit enkele straten met de Hoofdstraat als belangrijkste straat. Rond 1880 ontwikkelde Sassenheim van een dorp wat bestond van veeteelt en kleinschalige landbouw, vaak een gemengde bedrijven met veeteelt, tuinbouw en een boomgaard en de daar bijbehorende ambachten naar de bloembollenteelt. De overproductie in de bloembollenteelt en de invloed van de WO-I (1914/1918), alsmede de crisis in de jaren dertig maakte duidelijk dat er andere werkverschaffing noodzakelijk was. Mede door de inzet van Burgemeester J.P. Gouverneur en het gemeente bestuur werd gezocht naar meer industrie voor de werkgelegenheid in het dorp.

Van bloembollenteelt naar industrialisatie.

Dit werd gevonden in onder andere de asfalt en stalenbuizen fabriek Rhenania, en met de komst van Sikkens Lakken in 1939 naar Sassenheim. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de gereedschap fabriek Van Rohn naar d Industriekade. En in de oude Rhenaniafabriekshallen ging Hart Nibbrig en Greeve met de assemblage van de DKW auto's aan de slag. Later werd dit de Auto-Unio. In de jaren zestig na het verdwijnen van de DKW gevolgd door Datsun.

Na 1950 wordt de Wasbeekerlaan ontwikkeld met onder andere Othello en Johnson Was.

Ook bedrijven als Wesseling, Nicola, Van leeuwen A. van der Wagt, West End, Schulte en Lestrade, Hygia en De Aardewerkfabriek Velsen werd het een en ander verteld.

Het was een gezellige en leerzame avond. Rond tien uur was de presentatie afgelopen.